Strona główna Oferta Rozwój mowy Ćwiczenia Cennik






Jeśli niepokoi Cię rozwój mowy Twojego dziecka, sprawdź, czy powinniście odwiedzić specjalistę.

Najważniejsze etapy w rozwoju mowy dziecka od 0 do 6. roku życia.

Wiek dziecka Słyszenie i rozumienie Nadawanie - mowa
od urodzenia do końca 3go miesiąca życia
  • reaguje na głośne dźwięki
  • uspokaja się lub uśmiecha kiedy do niego mówimy
  • przestaje płakać, gdy słyszy głos rodzica
  • nasila lub osłabia ssanie, gdy słyszy dźwięki
  • głuży - wydaje dźwięki przypominające gruchanie
  • wokalizuje, gdy słyszy znane dźwięki
  • używa krzyku lub płaczu do sygnalizowania swoich potrzeb
od 4- 6 mc-a życia
  • szuka źródła dźwięku
  • reaguje na zmiany tonu głosu rodziców
  • interesują je zabawki, które wydają dźwięki
  • reaguje na muzykę
  • gaworzy - powtarza ciągi sylab i dźwięków własnych oraz zasłyszanych z otoczenia
  • zagaduje - gaworzy, uśmiecha się
od 7 mc-a do końca 1-go roku życia
  • odwraca się i patrzy w kierunku źródła dźwięku
  • skupia uwagę, gdy mówi do niego rodzic
  • lubi zabawy typu: "Idzie rak", "Ważyła sroczka"
  • wykonuje proste polecenia, np. "daj…"
  • próbuje naśladować ruchy rodziców
  • intensywnie gaworzy, np. "ta-ta-ta", "ma-ma-ma"
  • zwraca na siebie uwagę używając różnych dźwięków
  • używa mimiki i gestów by o coś poprosić
  • mogą pojawić się pierwsze słowa
2 rok życia
  • wskazuje poprawienie niektóre części ciała
  • wykonuje proste polecenia, np. "zrób pa pa"
  • lubi słuchać piosenek, wierszyków, krótkich bajek
  • umie nazwać przedmioty z najbliższego otoczenia
  • używa wyrazów dźwiękonaśladowczych "hop" "bach"
  • echolalie- powtarza wielokrotnie wyrazy zasłyszane z otocznia
  • pojawiają się wyrażenia, np. "nie chcę", "daj to"
  • wymawia samogłoski: a,o,u,e,i,y oraz spółgłoski: m, b, p, t, d, n, ł, j
  • upraszcza wymawiane wyrazy
2-3 rok życia
  • zna proste przeciwieństwa np. "tak-nie", "nie ma-jest"
  • wykonuje złożone polecenia, np. "weź lalkę i chodź do mamy"
  • pokazuje części ciała
  • nazywa większość przedmiotów z otoczenia
  • wymawia głoski: k,g,l
  • zamienia, głoski, których nie umie jeszcze wypowiedzieć na łatwiejsze np. "salik" "lyba"
  • pojawia się pytanie "co to?", zaczyna używać liczby mnogiej oraz przeczeń, np. "nie ma mamy"
  • pytane podaje swoje imię
3-4 rok życia
  • potrafi odróżnić prawidłową wymowę od nieprawidłowej, np. "safa-szafa"
  • jego mowa jest zrozumiała dla osób spoza jego otoczenia
  • posługuje się coraz dłuższymi zdaniami
  • ma dużo pytań, odpowiada na proste pytania
  • stosuje uproszczenia dla trudnych głosek
  • mowa jest raczej płynna, z małą ilością zawahań czy powtórzeń tzw. rozwojowa niepłynność mowy
4-5 rok życia
  • skupia uwagę na prostym opowiadaniu, potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące jego treści
  • reaguje na komunikaty wypowiadane przez osoby spoza rodziny
  • zadaje bardzo dużo pytań
  • mogą pojawić się głoski: sz, ż, cz, dż, r
  • posługuje się coraz większą liczbą przymiotników- zdania są "bogatsze"
  • opowiada prostą historyjkę
  • zaczyna stosować reguły gramatyczne
5-6 rok życia
  • rozumie złożone polecenia: "usiądź na podłodze i połóż ręce za plecami"
  • potrafi skupić uwagę podczas czytania dłuższej bajki, rozumie morał
  • orientuje się w przestrzeni, zna określenia: nad, pod, na
  • rozumie znaki symboliczne
  • prawidłowo realizuje wszystkie głoski języka polskiego
  • mowa jest płynna, wyraźna
  • prawidłowo buduje zdania - opanowana jest gramatyka
  • używa zdań złożonych
  • umie opowiadać bajki oraz to, co widzi np. na obrazku, za oknem
  • stosuje słowa określające stosunki przestrzenne


Bibliografia:
1.Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do szóstego roku życia, Kraków 2007


 

copyright by www.malgorzatazawadzka.com.pl 2012-2015
design by www.artur-nowakowski.pl